Akronim SWOT merujuk kepada Kekuatan (Strengths), Kelemahan
(Weaknesses), Peluang (Opportunities) dan Ancaman (Threats). Kekuatan dan
kelemahan merujuk kepada keadaan dalaman yang mampu dikawal oleh sesebuah
organisasi contohnya reputasi, lokasi dan kualiti produk yang dipasarkan.
Peluang dan ancaman merujuk kepada persekitaran luaran yang sukar untuk dikawal
oleh organisasi seperti harga, pembekal dan pesaing.
Klik gambar untuk paparan lebih jelas |
Perniagaan sedia ada boleh menggunakan penemuan dari
analisis SWOT untuk membuat perubahan dan bertindak balas terhadap persekitaran
dengan proaktif. Perniagaan baru menggunakan analisis SWOT di dalam fasa
perancangan perniagaan. Perancangan yang baik akan dapat membawa perniagaan
berjalan di atas landasan yang betul serta mengurangkan “sakit kepala” di kemudian
hari.
Untuk menghasilkan sebuah analisis SWOT yang baik
perbincangan perlu dibuat bersama – sama jabatan dan pihak yang berkepentingan
di dalam sesebuah organisasi. Cara ini akan dapat memastikan kepatuhan kepada
keputusan yang dirangka di dalam analisis ini.
Berikut adalah beberapa soalan yang boleh ditanya semasa
menjalankan analisis SWOT:
Analisis
SWOT
|
|
Kekuatan
(dalaman, faktor positif)
|
Kelemahan
(faktor dalaman negatif)
|
Kekuatan menggambarkan sifat
positif sama ada yang boleh diukur atau tidak boleh diukur yang terdapat di
dalam organisasi yang berada di dalam kawalan.
|
Kelemahan ialah bahagian dalam
perniagaan yang menyimpang dari nilai yang ditawarkan atau mengurangkan
kebolehan untuk bersaing dengan pesaing. Bahagian ini perlu diperbaiki untuk
bersaing dengan pesaing terkuat.
|
Soalan untuk mengenal pasti Kekuatan:
Apa bidang kepakaran yang ada?
Apa sumber dalaman yang ada?
Sifat positif yang ada pada
manusia seperti pengetahuan, pengalaman, pendidikan, jaringan, pengiktirafan,
reputasi dan kemahiran.
Aset ketara seperti modal,
kemudahan kredit, pelanggan sedia ada atau saluran pemasaran, paten atau
teknologi.
Apa kelebihan yang ada berbanding pesaing?
Adakah terdapat kemudahan untuk membuat penyelidikan dan pembangunan
(R&D)?
Adakah terdapat kemudahan untuk menghasilkan produk?
Apa nilai positif yang lain yang ada di dalam organisasi yang memberi
tambah nilai kepada perniagaan untuk mengatasi persaingan?
|
Soalan untuk mengenal pasti kelemahan:
Apa faktor yang berada di dalam kawalan yang menghalang perniagaan
untuk mengatasi pesaing?
Bahagian manakah yang perlu diperbaiki untuk mencapai matlamat untuk
bersaing atau mengatasi pesaing yang paling kuat?
Apakah kekurangan perniagaan anda?
(Contohnya, kepakaran, teknologi atau akses kepada kemahiran).
Adakah sumber yang diperlukan mencukupi?
Adakah lokasi perniagaan sekarang sesuai?
|
Peluang
(faktor luaran yang positif)
|
Ancaman
(Faktor luaran yang negatif)
|
Peluang adalah faktor luaran
yang positif yang boleh membantu meningkatkan prestasi sesebuah perniagaan.
|
Ancaman ialah faktor luaran
yang berada di luar kawalan yang boleh menyebabkan strategi perniagaan
terganggu atau perniagaan akan terbantut. Keadaan ini tidak boleh dikawal
tetapi pelan kontingensi atau rancangan luar jangka boleh membantu untuk
berhadapan dengan keadaan ini jika ia berlaku.
|
Soalan untuk mengenal pasti peluang:
Apa peluang yang wujud di dalam pasaran yang boleh dimanfaatkan?
Adakah perniagaan anda mempunyai reputasi yang baik?
Adakah terdapat sebarang perkembangan terkini di dalam pasaran yang
boleh membantu memajukan perniagaan?
Adakah pasaran sedang mengembang atau menguncup?
|
Soalan untuk mengenal pasti ancaman:
Siapakah pesaing sedia ada atau bakal pesaing pada masa depan?
Apakah faktor yang berada di luar kawalan yang boleh menyebabkan
perniagaan berada di dalam risiko?
Adakah cabaran yang wujud dari trend atau perkembangan yang tidak
disenangi akan mengurangkan pendapatan dan keuntungan?
Apakah situasi yang boleh mengancam usaha pemasaran?
Adakah harga dari pembekal akan berubah apabila bekalan bahan mentah
berkurangan?
Adakah perubahan pada dasar kerajaan, keadaan ekonomi atau gelagat
pembelian pengguna akan mengurangkan jualan?
Adakah terdapat produk atau teknologi baru diperkenalkan yang memberi
kesan buruk kepada produk, peralatan atau perkhidmatan yang anda tawarkan?
|
Analisis TOWS: Membina strategi daripada analisis SWOT
Keputusan daripada analisis SWOT oleh digunakan untuk
menyusun strategi jangka pendek dan jangka panjang untuk perniagaan. Tujuan
utama analisis SWOT dijalankan adalah untuk memaksimumkan pengaruh positif
kepada perniagaan dan meminimumkan pengaruh negatif.
Proses menukarkan keputusan dari analisis SWOT kepada
strategi dikenali sebagai anlisis TOWS.
Di dalam analisis TOWS kekuatan akan digabungkan dengan peluang (strategi kekuatan – peluang). Kemudian kaedah yang sama akan digunakan untuk merangka strategi bagaimana untuk mengatasi ancaman dengan menggabungkan kekuatan dan ancaman. Seterus peluang akan digabungkan dengan kelemahan untuk merangka strategi peluang – kelemahan yang bertujuan untuk mengurangkan kelemahan atau menggunakan kelemahan untuk mengatasi ancaman yang dikenali sebagai strategi kelemahan – ancaman.
Contoh strategi yagn boleh dibentuk ialah seperti di dalam rajah di bawah.
Di dalam analisis TOWS kekuatan akan digabungkan dengan peluang (strategi kekuatan – peluang). Kemudian kaedah yang sama akan digunakan untuk merangka strategi bagaimana untuk mengatasi ancaman dengan menggabungkan kekuatan dan ancaman. Seterus peluang akan digabungkan dengan kelemahan untuk merangka strategi peluang – kelemahan yang bertujuan untuk mengurangkan kelemahan atau menggunakan kelemahan untuk mengatasi ancaman yang dikenali sebagai strategi kelemahan – ancaman.
Contoh strategi yagn boleh dibentuk ialah seperti di dalam rajah di bawah.
Analisis TOWS
|
||
|
Peluang
(Luaran, positif)
|
Ancaman
(Luaran, negatif)
|
Kekuatan
(Dalaman, positif)
|
Strategi kekuatan – peluang
Apa kekuatan yang ada pada organisasi
yang boleh digunakan untuk merebut peluang yang terdapat di pasaran?
|
Strategi kekuatan – ancaman
Bagaimana kekuatan yang ada pada organisasi
yang boleh digunakan untuk mengatasi ancaman?
|
Kelemahan
(Dalaman, negatif)
|
Strategi kelemahan – peluang
Apa tindakan yang boleh dilakukan
untuk mengatasi kelemahan organisasi dengan memanfaatkan peluang yang ada di pasaran?
|
Strategi kelemahan – ancaman
Bagaimana untuk mengurangkan kelemahan
yang ada pada organisasi untuk mengatasi ancaman yang telah dikenal pasti?
|
Sumber: https://articles.bplans.com/how-to-perform-swot-analysis/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan