Pemasaran digital dengan menggunakan Facebook adalah
strategi pemasaran yang penting untuk membina hubungan dan meningkatkan
pengikut di media sosial. Facebook merupakan platform media sosial yang paling
popular di dunia. Facebook turun menyediakan fungsi analisis yang dikenali
sebagai Insight yang digunakan untuk mengkaji minat pengguna, bilangan Like,
bilangan Dislike, gaya hidup dan tabiat membeli pengguna. Pangkalan data ini
penting untuk merancang strategi penjenamaan dan pemasaran produk untuk
menghasilkan lead, pertanyaan pembelian dan trafik ke laman web.
Facebook pages membantu perniagaan, jenama dan organisasi berkongsi maklumat dan berhubungan dengan
pengguna. Pengguna akan “Like” Facebook Page yang bersesuaian dengan minat
mereka. Dengan hanya menekan butang “Like” pada Facebook Page, pengikut
sesebuah Facebook Page akan mendapat kemas kini berkaitan aktiviti yang berlaku
di Facebook Page berkenaan. Terdapat
beberapa jenis Facebook Page yang boleh dibina ia terdiri daripada:
- Perniagaan tempatan atau tempat;
- Syarikat, organisasi atau institusi;
- Jenama atau produk;
- Artis, kumpulan muzik atau tokoh;
- Hiburan; atau
- Komuniti.dan kerja amal.
Facebook boleh digunakan untuk menyampaikan maklumat kepada
golongan sasaran yang berbeza. Penjenamaan produk atau perkhidmatan boleh
dilakukan dengan membuat posting berbentuk maklumat, gambar, video dan cerita.
Penjenamaan boleh berlaku dengan cara;
- Membawa pengguna ke blog perniagaan anda;
- Menarik lebih banyak trafik ke laman web;
- Mendidik dan meningkatkan kesedaran berkaitan produk atau perkhidmatan anda; dan
- Mempromosikan budaya organisasi anda.
Pemasaran Facebook bersifat fleksibel ia boleh disesuaikan
untuk membentuk kempen yang realistik dan bersesuaian dengan jenama anda.
Keberkesanan iklan dapat diukur dengan menggunakan Facebook analytics. Facebook
analytics ialah alat pengukuran
pengiklanan Facebook ini yang boleh digunakan untuk menguji, mengukur dan
mengemas kini strategi pengiklanan yang sedang digunakan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan