Investopedia mendefinisikan network marketing sebagai satu
model perniagaan yang bergantung kepada jualan secara langsung dari seorang
kepada seorang yang lain yang dilakukan oleh wakil jualan secara bersendirian
yang lazimnya dilakukan dari rumah.
Direct Selling Association of Malaysia (DSAM) mentakrifkan
jualan langsung sebagai satu sistem di mana seseorang yang menjual sesuatu
barangan keperluan atau perkhidmatan mencari bakal pembeli berbanding menunggu
pembeli datang berjumpa dengan mereka di kedai-kedai atau tempat perniagaan
tertentu seperti mana yang diamalkan di dalam perniagaan konvensional.
Skim piramid adalah model perniagaan yang menyasarkan kepada
penambahan jurujual atau agen yang memerlukan mereka membayar yuran pendahuluan
yang tinggi.
Sistem pemasaran konvensional terdiri daripada pengeluar,
agensi pemasaran, pengedar, pemborong dan peruncit.
Manakala di dalam sistem jualan langsung barangan dari
pengeluar akan diedarkan terus kepada pembeli atau pengguna melalui pengedar
yang bernaung di bawah syarikat jualan langsung.
Setiap peringkat pengedaran sama ada perniagaan konvensional
atau jualan langsung akan mengambil nisbah keuntungan tertentu. Setiap cabang
pengedaran juga akan memperuntukkan sebahagian dari keuntungan dari harga
jualan untuk digunakan sebagai kos
promosi dan pengiklanan.
Di dalam sistem pengedaran jualan langsung, pengedar akan
menjalankan peranan sebagai pemborong/peruncit/pegawai pemasaran dan lain-lain.
Agen jualan langsung boleh terdiri daripada pekerja sepenuh
masa yang bertugas untuk memasarkan sesuatu produk atau barangan atau ejen
bebas yang akan menjalankan aktiviti perniagaan mengikut kesesuaian masa dan
kehendak mereka sendiri.
Syarikat jualan langsung terbahagi kepada tiga (3) kategori
iaitu jualan dari rumah ke rumah (simple commission plan), parti jualan dan
Multi Level Marketing (MLM) atau Network
Marketing.
Agen jualan rumah ke rumah mendapat keuntungan dari diskaun
harga yang diberikan oleh syarikat semasa mereka membuat pembelian. Penjual
yang bertindak sebagai agen akan mendapat keuntungan apabila mereka berjaya
menjual barangan kepada pembeli mengikut harga runcit yang ditetapkan oleh
syarikat.
Saluran pengedaran ini hanya melibatkan syarikat jualan
langsung, penjual dan pembeli. Di dalam keadaan tertentu penjual atau agen menerima gaji dari
syarikat.
Sistem perniagaan secara parti jualan memerlukan penjual
atau agen mengaturkan satu sesi demonstrasi produk (parti jualan) di rumah
rakan mereka yang akan bertindakan sebagai hos. Hos akan menjemput rakan-rakan
mereka untuk menghadiri sesi demonstrasi produk (parti jualan) yang dirancang.
Agen atau penjual akan mengambil tempahan semasa parti sedang berjalan, hos
akan menerima produk atau barangan sebagai imbuhan kerana membenarkan rumah
mereka digunakan sebagai lokasi parti jualan dan bantuan untuk mengumpulkan
rakan-rakan mereka.
Multi
Level Marketing (MLM) atau Network Marketing membolehkan syarikat jualan
langsung mengawal sejumlah rangkaian pengedaran yang besar. Seseorang yang
ingin menjadi ahli di dalam rangkaian ini perlu diperkenalkan (sponsored) oleh
ahli yang telah berdaftar dengan syarikat jualan langsung terlibat. Pengedar
yang memperkenalkan ahli baru bertanggungjawab untuk membantu ahli baru untuk
membina perniagaan mereka untuk melayakkan mereka menerima insentif, bonus dan
mencapai kedudukan yang lebih tinggi di dalam organisasi. Sistem ini berasaskan
kepada konsep metor-mentee.
Pengedar
atau ejen akan bertindak sebagai pemborong dan peruncit, pengedar boleh memilih
untuk membeli barangan di dalam kuantiti yang banyak dari syarikat dan
menjualnya kepada pengguna atau membuat pesanan kepada syarikat apabila
terdapat permintaan dari pembeli. Penjual hanya akan mendapat keuntungan dengan
cara membuat jualan produk sahaja. Harga jualan barangan dari syarikat kepada
penjual di setiap peringkat adalah sama. Penjual perlu menjual produk kepada
pembeli mengikut harga jualan runcit yang telah ditetapkan oleh syarikat.
Kelebihan yang ditawarkan oleh Multi Level Marketing ialah
kadar pendapatan yang dijanakan oleh seseorang pengedar atau agen bergantung
kepada kemampuan mereka untuk menjual sesuatu produk atau perkhidmatan.
Perniagaan berbentuk MLM boleh dimulakan dengan kos yang rendah, pengedar hanya
perlu menyimpan stok yang kecil atau hanya perlu membeli stok dari syarikat
apabila terdapat permintaan dari pembeli atau pelanggan.
Ini berbeza dengan skim piramid yang mana pendapat syarikat
dijana dengan cara menjual keahlian yang berbentuk pek permulaan atau starter
kit kepada ahli baru dengan kos yang tinggi dan pengedar yang berada di atas
(upline) akan mendapat komisen di atas setiap ahli baru mendaftar di bawahnya.
Mengikut kajian yang dijalankan oleh Federal Trade
Commission (FCC) jaring berbentuk selapis adalah lebih dipercayai berbanding
Multi Level Marketing yang memberi peluang kepada pengedar untuk mendapatkan
bayaran bagi setiap ahli baru yang direkrut.
Sebelum membuat keputusan untuk menyertai sesuatu perniagaan
berbentuk network marketing persoalan berikut perlu diberi perhatian:
- Bagaimana cara pendapatan dijana menjual produk atau mencari ahli baru?
- Berapa lama syarikat itu telah beroperasi?
- Bagaimana sejarah perjalanan syarikat berkenaan?
- Adakah anda berminat untuk memiliki produk yang ditawarkan?
- Adakah kenalan anda berminat untuk memiliki produk yang ditawarkan?
- Adakah promosi produk dibuat secara efektif?
- Adakah anda menjangkakan untuk memperolehi keuntungan dengan cepat atau jangka masa panjang?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan