Mengenal pasti sasaran adalah penting untuk memastikan
maklumat yang kongsi sampai kepada orang yang berminat dengan produk atau
perkhidmatan orang yang anda tawarkan. Fb membenarkan kita memilih kepada siapa
iklan akan di paparkan berdasarkan faktor geografi seperti lokasi dan demografi seperti jantina, umur dan
minat. Proses penentuan sasaran ini dikenali sebagai segmentasi. Anda juga
boleh menentukan sasaran anda berdasarkan kepada aktiviti yang dibuat dengan
menggunakan Internet yang tidak mempunyai kaitan dengan Facebook.
Pengiklan mempunyai kuasa penuh untuk menentukan kumpulan
segmen pelanggan yang akan dapat melihat iklan yang disiarkan di dalam
Facebook. Bergantung kepada strategi pemasaran yang digunakan anda boleh menetapkan
satu atau lebih pilihan sasaran.
Memilih audiens yang
tepat
Pemilihan audiens yang betul adalah amat penting di dalam
proses segmentasi. Sebelum menentukan kumpulan sasaran tanya diri anda soalan
berikut:
·
Apa peranti yang digunakan oleh pelanggan untuk
melihat maklumat yang akan anda paparkan? Komputer deskstop, telefon pintar, tablet
atau gabungan keduanya.
·
Berapa siri kempen yang akan di jalankan? Adakah
mesej yang dihantar akan ditujukan kepada segmen pembeli tertentu sahaja?
·
Bagaimana saya boleh meningkatkan nilai iklan
saya?
Sasaran boleh dipilih berdasarkan kepada:
- Lokasi;
- Minat;
- Kelakuan;
- Kategori; dan
- Perhubungan (orang yang telah mengikuti Facebook Page anda).
Penetapan sasaran yang tepat dan jelas akan membantu
kejayaan kempen yang dijalankan. Penetapan sasaran akan turut menjadikan kos
pengiklanan kos efektif. Jika anda tidak menetapkan kumpulan sasaran, kos untuk
mendapatkan seorang bakal pembeli adalah lebih tinggi. Sebagai contoh, tanpa
menetapkan kumpulan sasar jika iklan anda dihantar kepada 100 orang, mungkin
hanya 10 orang berminat untuk melihat iklan tersebut, ada lebih baik jika anda
dapat menapis 90 orang yang tidak berminat itu lebih awal supaya kos
pengiklanan dapat dikurangkan.
Anda boleh menetapkan sasaran iklan di Fb Ads |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan