Performance metric digunakan untuk mengukur prestasi seseorang
di Facebook. Untuk memahami bagaimana pengukuran dilakukan kita perlu definisi
metric utama dan kepentingan metric tersebut semasa membuat pengukuran.
Engagement metrics yang dibincangkan di dalam artikel ini digunakan
untuk membina komuniti dan hubungan dengan pelanggan. Pengukuran yang terlibat
ialah page likes, engaged users, engagement rate dan total engagement.
Page Likes
Page like ialah bilangan orang yang “Like” Facebook Page
anda untuk satu tempoh masa tertentu. Ini ialah audiens anda di Facebook. Page like
di Facebook adalah penting kerana ia akan menimbulkan persepsi bilangan orang
yang meminati produk, servis atau jenama. Page like juga boleh digunakan untuk
menyasarkan iklan kerana anda boleh memilih untuk menyiarkan iklan kepada orang
yang like Facebook Pages anda atau anda boleh mengecualikan mereka dari
kumpulan sasaran. Kini Facebook turut menawarkan kempen pengiklanan untuk
mendapatkan lebih banyak Like.Iklan ini akan menyasakan orang yang betul yang
sesuai dengan perniagaan anda dengan menyasarkan lokasi, umur dan minat dan
mengajak mereka untuk Like Facebook Pages anda. Dengan mengukur pertambahan
jumlah Like, anda boleh mengenal pasti;
kandungan yang menyumbang kepada pertambahan Like, bagaimana populariti anda
berkembang dan bagaimana untuk mengoptimakan pembelian iklan berbayar.
Engagement
Engagement mengukur interaksi orang dengan kandungan post
atau promosi dengan orang berada di sekitar kehidupan mereka. Orang boleh
melakukan engagement dengan cara berkongsi (share), memberi komen (comment),
Like atau membuat klik pada sesuatu post.
Likes: Apabila pengguna suka pada sesuatu post yang terdapat
pada Facebook Page.
Comments: Apabila pengguna memberi komen pada sesuatu post
berkaitan jenama, produ atau perkhidmatan.
Shares: Apabila pengguna berkongsi maklumat berkaitan
jenama, produk atau perkhidmatan dengan orang lain.
People Engaged
People Engaged: mengukur bilangan orang yang unik (orang
yang berbeza) yang berinteraksi secara aktif dengan sesuatu post (Like,
Comment, Share atau klik).
People
People menyenaraikan maklmuat demografi berkaitan orng
yang Like page anda, bukan post. Maklumat demografic ini termasuk jantina,
umur, maklumat geografi dan bahasa yang digunakan.
Reach and Impressions
Reach memberi maklumat bilangan orang yang telah melihat
kandungan anda. Reach adalah satu indikator penting untuk mengukur keberkesanan
strategi pemasaran sosial dan kandungan yang anda gunakan.
Terdapat dua jenis reach iaitu organik dan berbayar.
Organic Reach: Bilangan orang unik yang melihat kandungan
anda di News Feed, tickers (ruang yang memaparkan berita terkini yang sedang berlaku
secara real time di bahagian kanan News Fee) atau pada Facebook Pages anda.
Paid Reach: Bilangan orang unik yang melihat iklan berbayar.
Impressions
Cabaran terbesar semasa proses penjenamaan ialah untuk
dipaparkan diruangan News Feed dengan seberapa kerap. Impression ialah metric
yang mengukur beberapa kerap kandungan anda dipaparkan di news feed pengguna.
Engagement Rate
Engagement Rate mengukur kekerapan interaksi berbanding
bilangan orang yang melihat sesuatu post. Semakin tinggi kadar engagement rate
semakin berkesan sesuatu kandungan post yang dipaparkan untuk menarik perhatian
pengguna.
Facebook Reactions
Facebook Reactions mengukur reaksi pengguna terhadap sesuatu
post yang disiarkan di Facebook Pages.
Visits
Pageviews
Pageview mengukur berapa laman yang dilawati oleh pengguna
selepas mereka melawati laman web anda.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan