Sebelum mengkaji dengan
lebih mendalam mengenai cara untuk memanfaatkan pemasaran digital kita perlu
memahami struktur perniagaan digital. Perniagaan digital terdiri daripada lima
elemen asas iaitu laman web, E-Commerce, media sosial, medium komunikasi dan
marketplace.
Komponen terpenting di
dalam sesebuah dunia perniagaan digital ialah laman web perniagaan yang
berfungsi sebagai kedai di alam maya. Kedai maya ini beroperasi selama 24 jam
dan boleh dilawati oleh sesiapa sahaja dari seluruh dunia yang mempunyai akses kepada talian Internet.
Untuk menarik perhatian
pengunjung laman web mestilah kemas dan tersusun dengan sistematik untuk
memudahkan bakal pembeli mengenali produk atau perkhidmatan yang ditawarkan.
Untuk produk yang berbentuk fizikal laman web boleh digabungkan dengan fungsi
E-Commerce untuk memudahkan pembeli membuat tempahan. Media sosial boleh
digunakan untuk menarik trafik mengunjungi laman web perniagaan.
E-Commerce ialah sebuah
sistem perdagangan digital yang digunakan untuk menjalankan transaksi pembelian
secara terus melalui kaedah debit atau kredit menggunakan “payment gateway”
yang diintegrasikan di laman web. Sistem E-Commerce juga boleh digunakan untuk
mengawal inventori masuk dan keluar, memantau status penghantaran barangan
kepada pelanggan serta mengumpul
maklumat pelanggan di dalam bentuk database.
Media sosial merupakan
pintu kepada kedai digital. Facebook dan Instagram adalah platform media sosial
yang popular yang digunakan untuk berkongsi maklumat mengenai sesuatu produk
atau perkhidmatan. Pautan ke laman web boleh diletakkan di media sosial untuk
menarik trafik ke sesebuah laman web perniagaan.
Facebook Messenger,
Whatsapp dan emel merupakan jambatan yang menghubungkan pembeli atau prospek
dengan penjual. Medium komunikasi digunakan sebagai saluran kepada prospek atau
bakal pembeli untuk mendapatkan maklumat lanjut berkaitan sesuatu produk atau
perkhidmatan atau maklumat berkaitan pembayaran dan penghantaran.
Marketplace merupakan
ekosistem perniagaan yang dibangunkan oleh pihak ketiga seperti Lazada, Zalora,
Mudah.my dan Ali Baba yang menyediakan infrastruktur dan ruang pasaran
perniagaan yang lengkap kepada penjual dan pembeli. Penjual perlu membayar
yuran perkhidmatan yang tertentu untuk menggunakan kemudahan yang disediakan
ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan