Berikut adalah beberapa soalan yang perlu dijawab sebelum
menetapkan strategi pemilihan kandungan blog:
Berapa kerap saya
perlu menghantar post?
Kekerapan penghantaran post adalah bergantung kepada
keperluan perniagaan dan bagaimana post yang dihantar dapat menarik minat
pelawat. Secara asas boleh dikatakan lebih banyak post yang bermaklumat, lebih
tinggi trafik akan terbentuk.
Untuk membuat post memerlukan masa, anda perlu menentukan
jumlah jam yang mampu diperuntukkan untuk mengemas kini dan menyelenggara blog
anda. Sebagai permulaan membuat satu post sehari atau beberapa post seminggu
adalah memadai.
Apa kandungan post
yang hendak dikongsi?
Kandungan post di dalam blog adalah versatil. Anda boleh
memilih untuk membuat info grafik, cara untuk melakukan sesuatu perkara, berkongsi
berita, berkongsi slide, video dan sebagainya. Tentukan format yang ingin
digunakan dan berapa banyak sumber yang boleh digunakan. Dari masa ke semasa
kaji semula strategi yang digunakan, lebih banyak format yang anda cuba di
peringkat awal, lebih banyak data yang boleh anda kumpul dan analisis.
Rancang strategi anda:
- Berapa banyak trafik yang anda mahukan dalam masa seminggu, sebulan, enam bulan?
- Bagaimana anda hendak mengira bilangan pelawat?
- Bagaimana untuk mencapai bilangan pelawat yang disasarkan?
- Strategi awal adalah penting sebagai panduan untuk memastikan anda sentiasa berada di atas landasan yang tepat. Strategi boleh diubah mengikut keadaan semasa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan