Saluran tunggal (single channel) pembeli
hanya mempunyai satu cara untuk membuat pembelian sebagai contoh membeli dari
kedai fizikal atau membuat tempahan secara on line sahaja.
Pelbagai saluran (Multi
channel)
perniagaan menggunakan pelbagai saluran untuk menyampaikan maklumat kepada
pengguna seperti kedai fizikal, katalog, email dan media sosial dengan matlamat
untuk membuat jualan . Setiap saluran mempunyai KPI mereka tersendiri dan
mereka bekerja secara berasingan untuk mendapatkan jualan tertinggi. Pengguna
akan membuat kajian mengikut saluran yang mereka minati dan akan membuat
pembelian dengan menggunakan saluran tersebut.
Omni
saluran (omni channel), omni berasal dari perkataan latin yang bermaksud semua.
Matlamat saluran pemasaran yang menggunakan kaedah omni channel ialah semua
saluran akan menumpukan kepada satu matlamat yang sama iaitu kepuasan pengguna.
Pengguna yang mendapat maklumat dari omni channel bebas untuk membuat pembelian
dengan mana – mana cara yang disukainya, pengguna boleh memilih sama ada untuk
membeli sesuatu barangan dari kedai runcit atau pasar raya, membeli secara atas
talian atau luar talian, membeli dengan menggunakan perkhidmatan ecommerce atau
melalui membuat tempahan dengan mengguna telefon atau email atau walk in ke
tempat barangan tersebut dijual.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan