Jumlah Paparan Halaman

Facebook like

Jom Like dan Share Fb Coach VB437

Powered By Blogger

Dr Auto ILPKL

Dr Auto ILPKL
Pulzar Oil at Dr Auto ILPKL

O2O Member

020 Member

Jom Jadi Usahawan! (KLIK LOGO)

Jom Jadi Usahawan! (KLIK LOGO)
CNI Business Owner (Klik Logo)

RETAIL OMNI CHANNEL (CORAK PEMBELIAN)


Saluran tunggal (single channel) pembeli hanya mempunyai satu cara untuk membuat pembelian sebagai contoh membeli dari kedai fizikal atau membuat tempahan secara on line sahaja.




Pelbagai saluran (Multi channel) perniagaan menggunakan pelbagai saluran untuk menyampaikan maklumat kepada pengguna seperti kedai fizikal, katalog, email dan media sosial dengan matlamat untuk membuat jualan . Setiap saluran mempunyai KPI mereka tersendiri dan mereka bekerja secara berasingan untuk mendapatkan jualan tertinggi. Pengguna akan membuat kajian mengikut saluran yang mereka minati dan akan membuat pembelian dengan menggunakan saluran tersebut.


Omni saluran (omni channel), omni berasal dari perkataan latin yang bermaksud semua. Matlamat saluran pemasaran yang menggunakan kaedah omni channel ialah semua saluran akan menumpukan kepada satu matlamat yang sama iaitu kepuasan pengguna. Pengguna yang mendapat maklumat dari omni channel bebas untuk membuat pembelian dengan mana – mana cara yang disukainya, pengguna boleh memilih sama ada untuk membeli sesuatu barangan dari kedai runcit atau pasar raya, membeli secara atas talian atau luar talian, membeli dengan menggunakan perkhidmatan ecommerce atau melalui membuat tempahan dengan mengguna telefon atau email atau walk in ke tempat barangan tersebut dijual.










Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Well3 Tongkat Ali Capsule

Well3 Tongkat Ali Capsule RM 104.00 Kapsul Tongkat Ali diperbuat daripada akar Tongkat Ali yang berkualiti tinggi, diperolehi darip...