Pemasaran media sosial memanfaatkan media sosial untuk meningkatkan kesedaran dan mempromosikan produk atau perkhidmatan dengan menggunakan Internet. Selain dari membina jaringan sosial media sosial juga boleh digunakan untuk membina jaringan perniagaan untuk bertukar – tukar idea dan pengetahuan (Saravanakumar, Professor, & Lubasch, 2012).
Jaringan media sosial
adalah sebahagian daripada Web 2.0. Web
2.0 merujuk kepada cara pengguna dan pembangun laman sesawang membangunkan
sesebuah laman sesawang. Web 2.0 menjadikan laman sesawang mudah lebih mudah
untuk digunakan untuk menyuburkan kreativiti dan pertukaran maklumat. Antara aplikasi yang telah dibangunkan ialah
Blog, RSS (Really Simple Syndication)
dan sosial bookmarking. Ciri terpenting di dalam Web 2.0 ialah maklumat boleh
ditulis, dikongsi dan diubahsuai.
Blog
yang merupakan singkatan dari weblog adalah sebuah jurnal atas talian atau
laman sesawang berbentuk informasi yang memaparkan maklumat dalam susunan
terbalik di mana post yang terakhir akan di paparkan dahulu, contoh blog ialah
http://notaautomotif.blogspot.com/.
Real Simple Syndication
(RSS) ialah istilah yang digunakan untuk merujuk kepada koleksi suapan maklumat
yang membolehkan maklumat dikongsi atau dikemas kini dengan cara yang
sistematik. Maklumat yang boleh dikongsi terdiri daripada artikel terkini laman
web atau blog, tajuk berita atau fail video atau audio. Dokumen RSS biasanya
mengandungi keseluruhan atau sebahagian daripada dokumen asal.
Berikut adalah lima sebab
utama sesebuah perniagaan perlu menggunakan media sosial untuk memasarkan
produk atau perkhidmatan mereka:
- Maklumat berkaitan produk atau perkhidmatan oleh disampaikan kepada ramai orang dengan kos pengiklanan yang kecil.
- Bilangan pelawat ke sesebuah laman web boleh dipertingkatkan dengan berkongsi pautan laman web di dalam media sosial. Keadaan ini akan dapat mempertingkatkan page rank dan mendapat kedudukan yang lebih di dalam enjin carian seperti Google dan Yahoo
- Media sosial adalah pelengkap kepada strategi pemasaran yang lain seperti pengiklanan berbayar.
- Boleh membina kredibiliti dengan menyertai forum dan memberi jawapan kepada soalan yang dibangkitkan.
- Media sosial mengandungi maklumat peribadi pengguna seperti profil peribadi yang boleh digunakan untuk menyasarkan iklan tertentu kepada kumpulan sasar yang spesifik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan