Facebook mempunyai beberapa pilihan bentuk iklan yang boleh
disiarkan menggunakan Facebook Pages. Pemilihan iklan perlu disesuaikan dengan
bentuk kempen pemasaran yang dijalankan dan jenis audiens yang menjadi sasaran
promosi. Soalan terpenting yang perlu ditanya ebelum memulakan iklan di
Facebook ialah apakah objek pengiklanan ada?. Objektif pengiklanan yang boleh dipilih
terdiri daripada;
- Menarik trafik ke laman
perniagaan;
- Meningkatkan jumlah “Like” dan
“Engagement” dengan Facebook Page anda;
- Mempromosikan pemasangan aplikasi
mobile dan deskstop; atau
- Menarik pengunjung ke premis
perniagaan, platform ecommerce atau acara.
Kaedah ini dilakukan dengan cara
menjadikan laman web sebagai destinasi apabila sesebuah pautan diklik. Bentuk iklan yang digunakan adalah ringkas,
iklan jenis ini hanya memaparkan tajuk, keterangan ringkas dan pautan ke laman
yang hendak di paparkan.
Pilihan ini adalah kaedah terbaik
jika anda ingin membawa seseorang ke laman web perniagaan, kedai atas talian,
laman perhubungan atau lain – lain laman yang anda mahu pengguna lawati.
- Meningkatkan conversion di laman web
Pengiklan yang memilih untuk
menjalankan iklan berbentuk conversion pada laman web mereka akan menerima satu
kod ringkas dari Facebook. Kod ini perlu diletakkan di dalam laman web yang
disasarkan.
Sebagai contoh jika anda ingin
lebih ramai orang melanggan news letter dari syarikat anda, kod tersebut perlu
diletakkan pada laman web yang mengumpul maklmat berkaitan newsletter.
- Meningkatkan Like dan engagement
untuk Facebook Page
Boost post ialah iklan yang
dibentuk dengan mengunakan post yang telah ditulis di dalam Facebook Page anda.
Kaedah ini digunakan untuk menambah bilangan audien yang melihat sesuatu post.
Objektif iklan ini ialah untuk meningkatkan bilangan Like, Comment dan Share
sesuatu post.
- Memperkenalkan sesebuah Facebook
Page
Pakej pengiklanan ini membenarkan
pengiklan untuk mengubahsuai dan mengoptimumkan kempen untuk disesuaikan dengan
kumpulan sasaran. Objektif utama kempen ini ialah untuk mendapatkan pengguna
yang akan “Like” dan “Follow” Facebook Page anda. Apabila pengguna “Like”
sesebuah Facebook Page, post yang disiarkan di Facebook Page akan dtersiar di
newsfeed pengguna tersebut secara organik. Plihan ini digunakan untuk
meningkatkan jumlah pengikut di sesebuah Facebook Page.
- Menggalakkan pengguna memasang
sesuatu aplikasi
Pilihan ini khusus untuk pengguna
telefon pintar dan tablet. Iklan ini mengandungi sebuah pautan yang menghantar
pengguna terus ke app store dimana mereka boleh memasang app. Pilihan ini
digunakan apabila anda ingin menukarkan pengguna Facebook kepada pengguna
aplikasi mudah alih. Iklan jenis ini boleh menyasarkan jenis sistem operasi
yang digunakan di dalam telefon atau tablet.
- Tingkatkan Engagement dengan
aplikasi
Iklan ini akan membawa pengguna
yang klik iklan kepada kawasan tertentu pada aplikasi yang anda mahu pengguna lawati.
- Tingkatkan kehadiran ke sesuatu
acara
Iklan jenis ini digunakan untuk menyasarkan
iklan kepada penduduk yang berada di kawasan yang berhampiran dengan lokasi
perniagaan anda. Anda perlu menetapkan radius dan golongan sasar yang ingin
dijemput untuk menghadiri sesuatu acara yang hendak dijalankan. Pilihan ini
sesuai untuk kedai fizikal untuk meningkatkan jumlah pelanggan ke kedai mereka.
- Bawa pelawat untuk mendapatkan
tawaran yang disediakan
“Get people to claim your offer
campaign” dikuhsuskan untuk membawa pengguna mendapatkan tawaran sama ada
berbentuk kupon atau diskaun. Iklan ini juga membenarkan anda menetapkan had
bilangan orang yang boleh mendapatkan kupon diskaun yang ditawarkan.
- Hubungi orang berhampiran dengan
perniagaan anda
Iklan ini membenarkan pengiklan
menyasarkan orang yang berada di dalam kawasan tertentu. Anda perlu menetapkan
radius dan golongan sasar yang ingin dijemput untuk menghadiri sesuatu acara
yang hendak dijalankan. Pilihan ini sesuai untuk kedai fizikal untuk
meningkatkan jumlah pelanggan ke kedai mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan