Semasa Googlebot membuat crawling ia perlu melihat laman web
tersebut dengan cara yang sama pengguna melihat laman web. Googlebot mesti
diberi kebenaran untuk mengakses JavaScript, CSS dan imej yang terdapat di
dalam laman web. Gunakan URL inspection tool
(https://support.google.com/webmasters/answer/9012289) untuk menyelesaikan error
yang boleh mengganggu Googlebot membuat crawling.
Cipta tajuk yang unik dan tepat
Gunakan tag <title> untuk memberitahu kedua – dua
pengguna dan enjin carian mengenai topik yang dibincangkan oleh laman web anda.
Tag <title> perlu diletakkan di antara elemen <head> di dalam
dokumen HTML. Tajuk setiap laman mestilah unik dan mampu menarik perhatian
pembaca.
Bina tajuk dan keratan yang baik di dalam keputusan carian
Enjin carian akan memaparkan tajuk laman di bahagian atas
keputusan carian. Tajuk laman boleh dibina dengan menggunakan nama perniagaan
atau dibentuk dari gabungan maklumat penting seperti lokasi fizikal perniagaan
atau produk atau perkhidmatan yang
ditawarkan.
Terangkan kandungan laman web dengan tepat.
Pilih tajuk yang menarik, mudah difahami dan mempunyai
lenggok basa yang sesuai dengan kumpulan sasar.
Elakkan
• Memilih
tajuk yang tiada kaitan dengan kandungan laman web.
• Menggunakan
tajuk default seperti "Untitled" atau "New Page 1".
Cipta tajuk yang unik untuk setiap laman.
Jika laman anda menggunakan laman yang lain untuk paparan
mobile, cipta tajuk yang unik untuk paparan mobile juga.
• Elakkan
menggunakan satu tajuk untuk ke semua laman yang mempunyai bilangan laman yang
banyak. Gunakan tajuk yang ringkas dan mudah difahami.
• Elakkan
dari menggunakan tajuk yang terlalu panjang.
• Elakkan
dari memasukkan kata kunci yang tidak berkaitan di dalam tajuk.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan