Jenama ialah identiti merupakan
identiti sesuatu produk, perkhidmatan atau perniagaan. Jenama terdiri daripada
gabungan nama, istilah, tanda, simbol, campuran warna dan slogan. Jenama menggambarkan
ciri, kualiti dan perwatakan produk atau perkhidmatan.
Penjenamaan ialah suatu
proses ialah proses yang digunakan untuk membentuk persepsi atau tanggapan
mengenai sesuatu produk di dalam minda pengguna. Comtoh persepsi ialah bila
disebut KFC otak akan membayangkan ayam goreng yang ranggup sehingga menjilat
jari, Air Asia tambang murah, Ikea perabut yang kreatif dengan harga yang
berpatutan.
Untuk membina sebuah
jenama yang berkesan ia haruslah mempunyai ciri-ciri berikut:
1. Identiti jenama yang jelas
2. Budaya jenama yang kukuh
3. Mampu memberi pengalaman jenama
yang bermakna
4. Dapat melahirkan nilai emosi
5. Dapat menjalinkan perhubungan
yang bermakna
6. Manfaat Penjenamaan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan