Split test digunakan untuk menguji versi iklan yang berbeza
untuk mencari set iklan yang terbaik untuk memperbaiki mutu kempen pemasaran di
masa depan. Sebagai contoh anda boleh memaparkan satu iklan yang sama kepada
dua kumpulan audiens yang berbeza, dan membuat perbandingan iklan mana yang
mempunyai prestasi yang lebih baik atau menguji dua cara penghantaran untuk
melihat kaedah mana yang memberikan hasil yang lebih baik.
Split test boleh dijalankan dengan menggunakan fungsi split
test yang terdapat di Facebook Manager. Artikel ini akan berkongsi perkara asas
yang perlu difahami berkaitan split test termasuk pemboleh ubah, bajet dan
penjadualan.
Split test memilih
audiens secara rambang, tiada pertindihan kumpulan.
Sifat rawak ini penting untuk mematikan ujian dibuat secara
adil kerana faktor lain tidak akan mempengaruhi keputusan perbandingan
kumpulan. Ia digunakan untuk memastikan setiap set iklan mempunyai yang sama
untuk mencapai prestasi yang optimum. Setiap set iklan yang diuji akan
mempunyai ciri yang sama, yang berbeza hanya pemboleh ubah. Facebook akan
menyalin semula semua kandungan set iklan dan hanya akan membuat perubahan pada
satu pemboleh ubah yang ditentukan oleh pengiklan sendiri.
Untuk mendapatkan keputusan yang tepat Facebook hanya
membenarkan anda menguji satu pemboleh ubah pada setiap kali ujian dijalankan.
Sebagai contoh jika anda ingin menguji dua set audiens, anda tidak dibenarkan
menguji dua delivery optimization pada masa yang sama; anda tidak akan dapat
membezakan pemboleh ubah mana yang mempunyai kesan kepada iklan anda.
Split test dijalankan ke atas manusia bukan cookies dan
ujian dijalankan ke atas pelbagai peralatan. Kos untuk setiap keputusan bagi
setiap set iklan dan dikira dan dibandingkan. Set iklan yang mempunyai kos terendah
untuk setiap keputusan seperti kos untuk setiap pembelian atas talian akan
dianggap sebagai pemenang. Setelah ujian tamat, keputusan ujian akan
dimaklumkan dengan menggunakan email. Keputusan yang diperoelhi boleh digunakan
untuk memperbaiki kandungan iklan pada masa akan datang.
Objektif Split Test
Split test digunakan untuk meningkatkan trafik, meningkatkan
jumlah pengguna aplikasi, menghasilkan bakal pembeli, menukarkan kecenderungan
pembeli dari satu jenama ke jenama yang lain, memaparkan video, membuat jualan
dengan menggunakan katalog, meningkatkan kesedaran jenama dan meningkatkan
interaksi dengan pengikut.
Pengiklan mempunyai pilihan untuk menguji pembolehubah
berikut; audiens sasaran, delivery optimization, penempatan (placement) ,
kreatif dan set produk.
Audien sasaran
Membuat perbandingan antara dua kumpulan audiens akan memberi
maklumat mengenai kumpulan orang yang berpotensi untuk berinteraksi dengan atau
orang yang mungkin akan membeli produk anda. Ujian ini juga untuk mengenal
pasti audiens yang perlu diberi perhatian semasa membuat iklan.
Contoh
perbandingan:
- Wanita, berusia antara 21 – 30 tahun melawan usia 31 – 40 tahun melawan usia 41 -50 tahun.
- Orang yang tinggal di Putrajaya berbanding orang yang tinggal di Seberang Jaya berbanding orang yang tinggal di Subang Jaya.
- Orang yang pernah melawat laman perniagaan anda berbanding orang yang hanya melawat Facebook Page anda.
Delivery Optimization
Keberkesanan sesuatu iklan ditentukan oleh pilihan pengharan
yang digunakan. Sebagai contoh iklan anda mungkin akan lebih berkesan jika anda
menggunakan pautan untuk membawa pengguna ke laman anda.
Contoh web perniagaan anda. Uji
beberapa pilihan untuk mencari kaedah terbaik untuk mencapai objektif ujian:
- Optimize for conversions versus optimize for link clicks
- Optimize for landing page views versus optimize for link clicks versus optimize for impressions
- Optimize for conversions with a conversion window of 1 day versus optimize for conversions for a conversion window of 7 days
Menguji pelbagai
placement
Anda boleh menguji perbezaan di antara beberapa jenis
placement seperti:
- Automatic placements versus customized placements
- Mobile placements versus desktop placements
Menguji set produk
Menguji iklan dengan set produk yang berbeza akan membantu
anda membandingkan sama ada kaedah mana yang lebih berkesan; pengiklan dengan katalog
Facebook atau katalog bercetak. Perbandingan dibuat dengan mengiklankan produk
yang sama dengan produk yang diiklankan menggunakan katalog bercetak di dalam
Facebook.
Anda juga boleh membandingkan set produk yang mempunyai
julat harga yang berbeza contoh barang berharga kurang dari RM50 berbanding produk
berharga lebih RM50, untuk melihat produk mana yang lebih sesuai untuk dijual
dengan menggunakan Facebook.
Menetapkan bajet dan
membuat penjadualan
Anda perlu menetapkan bajet yang mencukupi untuk membolehkan
ujian dijalankan dengan berkesan. Anda dicadangkan supaya mengikuti cadangan
bajet yang disediakan oleh pihak Facebook. Ujian perlu dijalankan selama tidak
kurang dari tiga hari dan tidak melebihi 14 hari.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan