American Marketing
Association (American Marketing Association, 2013)
mentakrifkan
pemasaran sebagai satu set proses dan tindakan yang melibatkan komunikasi,
penghantaran dan pertukaran tawaran yang mempunyai nilai kepada pembeli,
pelanggan, rakan kongsi dan masyarakat secara umumnya.
Proses utama pemasaran
terdiri daripada mengenal pasti peluang, membangunkan produk baru, menarik
perhatian pembeli, mengekalkan kesetiaan pembeli dan memenuhi pesanan. Untuk
berjaya sesebuah syarikat perlu memastikan bahawa setiap proses berjalan dengan
lancar dan melangkaui jangkaan pelanggan.
Kegagalan syarikat memenuhi kepuasan pelanggan akan menyebabkan syarikat
tersebut berhadapan dengan risiko kehilangan pelanggan.
Kajian pasaran ialah
aktiviti yang digunakan oleh pemasar untuk mendapatkan maklumat berkaitan
pengguna dan orang ramai. Matlamat utama pemasaran ialah untuk mempengaruhi
persepsi dan kelakuan pembeli. Setelah mengetahui kehendak dan keperluan
pengguna, penjual mampu untuk menyusun strategi pemasaran yang akan
mempengaruhi persepsi pengguna. Maklumat yang diperolehi daripada kajian
pasaran ini digunakan untuk mengenal pasti, mengkaji dan memilih peluang
perniagaan.
Peluang perniagaan wujud
apabila terdapat ruang atau kesempatan untuk menawarkan barangan yang boleh
memenuhi permintaan dan cita rasa pelanggan. Peluang perniagaan wujud dalam
pasaran disebabkan oleh dua situasi. Keadaan pertama ialah barangan sudah sedia
ada dalam pasaran tidak memenuhi keperluan dan kehendak pengguna disebabkan oleh
barangan kurang bermutu, kurang pilihan, harga yang tidak berpatutan, sukar
diperolehi atau ciri yang kurang menarik. Situasi kedua ialah pengguna mahukan
barangan yang mampu menyelesaikan masalah seharian mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan