Pemasar boleh memilih
untuk menggunakan salah satu atau gabungan empat alat untuk mempromosikan
sesuatu produk atau perkhidmatan iaitu pengiklanan, promosi jualan, perhubungan
awam dan pemasaran terus.
Pengiklanan ialah
sebarang jenis komunikasi berbayar atau promosi produk, perkhidmatan atau idea.
Pembangunan iklan melibatkan 5M iaitu misi (mission), wang (money), mesej
(message), media dan pengukuran (measurement).
Misi merujuk kepada
objektif pengiklanan dijalankan. Objektif pengiklanan boleh terdiri daripada
memberi maklumat, memujuk, mengingatkan atau mengukuhkan. Penentuan bajet untuk
pengiklanan ditentukan berdasarkan kepada kitaran hayat sesuatu produk,
kedudukan produk di dalam pasaran, persaingan dan kebolehgantian produk. Mesej
dan media pengiklanan yang digunakan bergantung kepada kumpulan sasaran yang disasarkan
untuk membeli produk atau perkhidmatan. Keberkesanan iklan diukur melalui
kajian keberkesanan komunikasi dan kajian jualan.
Promosi jualan digunakan
untuk meningkatkan jualan dalam masa yang singkat. Promosi jualan digunakan
untuk menarik perhatian pembeli untuk membeli sesuatu produk atau perkhidmatan.
Antara promosi jualan yang kerap digunakan ialah pemberian kupon, hadiah
percuma dan potongan harga.
Komponen terpenting di
dalam perhubungan awam ialah mewujudkan hubungan baik dengan masyarakat dan
mengekalkan nama baik dan imej korporat. Aktiviti CSR adalah antara program
perhubungan awam yang paling kerap digunakan.
Pemasaran terus merujuk
kepada aktiviti pemasaran yang dijalankan secara terus kepada golongan sasar
tanpa menggunakan perantara. Jualan bersemuka, katalog, pemasaran melalui
telefon, TV dan kiosk adalah antara media pemasaran terus.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan