Konsep pemasaran merujuk
kepada strategi pengurusan yang digunakan untuk menjual sesuatu produk atau
perkhidmatan. Berbeza dengan jualan yang hanya mementingkan keuntungan,
pemasaran melibatkan aktiviti yang dilakukan oleh penjual untuk mendapatkan
keuntungan dan memuaskan hati pelanggan.
Terdapat lima kategori
konsep pemasaran iaitu konsep pengeluaran, konsep keluaran, konsep jualan,
konsep pemasaran dan konsep pemasaran kemasyarakatan. Penjelasan mengenai
konsep ini diringkaskan di dalam Jadual
2.2.
Jenis konsep pemasaran
|
Takrif
|
Konsep Pengeluaran
|
Konsep ini menganggap pengguna mempunyai kecenderungan untuk memilih
keluaran-keluaran yang tersedia dan berharga murah. Konsep ini mementingkan
peningkatan dalam kecekapan pengeluaran dan agihan. Konsep ini sesuai
digunakan apabila:
|
Konsep Keluaran
|
Konsep keluaran memberikan tumpuan kepada kualiti produk dan perkhidmatan
yang ditawarkan kepada bakal pengguna. Pemasar yang mengadaptasi konsep
jualan cenderung untuk melakukan penambahbaikan secara berterusan untuk
meningkatkan kualiti produk atau servis yang ditawarkan.
|
Konsep Jualan
|
Organisasi yang menggunakan konsep jualan percaya pembeli harus didorong
untuk membeli produk atau perkhidmatan mereka, bajet yang besar akan
diperuntukkan untuk membiayai aktiviti promosi produk atau perkhidmatan.
|
Konsep Pemasaran
|
Konsep pemasaran meletakkan kepuasan bakal pengguna sebagai objektif
utama mereka. Produk atau servis yang dipasarkan dengan menggunakan konsep
ini direka supaya ianya memenuhi keperluan dan kehendak pengguna.
|
Konsep Pemasaran Kemasyarakatan
|
Konsep ini memerlukan pemasar untuk mengambil berat tentang hal-ehwal dan
kebajikan pengguna dan masyarakat. Ia memerlukan organisasi untuk memahami
dan memuaskan kehendak pengguna melalui cara yang terbaik bagi pengguna dan
masyarakat dalam jangka masa panjang.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan