kaedah
pemasaran konvensional dari segi kitar jualan yang berkurangan, boleh diukur,
memberi lebih kemudahan serta mencapai hasil yang disasarkan. Pemasaran digital
kini dan pada masa hadapan bermatlamat untuk menghasilkan jualan dengan
menggunakan data penggunaan Internet.
Medium elektronik yang
sering digunakan oleh penjual untuk memasarkan produk atau perkhidmatan yang
ditawarkan terdiri daripada laman web, e-mel dan mobile marketing, laman Blog,
laman Facebook, Google, Instagram dan Youtube.
Medium pengiklanan digital yang
sering digunakan oleh penjual untuk memasarkan produk atau perkhidmatan yang
ditawarkan terdiri daripada laman web, e-mel dan mobile marketing, laman Blog,
laman Facebook, Google, Instagram dan Youtube.
Menurut statistik yang
dikeluarkan oleh jabatan Perangkaan Malaysia, jumlah penduduk Malaysia pada
hari ini ialah seramai 32 juta orang, daripada jumlah ini dianggarkan 24.5 juta
daripada mereka merupakan pengguna Internet (76.9%). Manakala selebihnya (23.1%)
tidak memiliki akses kepada Internet.
Suruhanjaya Komunikasi
dan Multimedia di dalam laporan yang bertajuk
Internet users survey 2017
(Malaysian Communication and Multimedia Comission, 2017) menunjukkan bahawa
pada tahun 2016 terdapat seramai 28.5
juta pelanggan Internet jalur lebar
mudah alih dan 2.5 juta pelanggan Internet jalur lebar talian tetap di Malaysia.
Daripada jumlah tersebut seperti yang ditunjukkan di dalam Rajah
2.7 seramai
89.4% pengguna Internet melayari Internet dengan menggunakan telefon pintar.
Graf yang ditunjukkan di
dalam Rajah
2.8 yang
diperolehi daripada SKMM menunjukkan bahawa 85 % pengguna Internet menggunakan
Internet di rumah, manakala 84% pengguna Internet melayari Internet semasa
mereka sedang berada di dalam perjalanan seperti semasa menggunakan
pengangkutan awam, menunggu di stesen atau ketika sedang menaiki kereta. Apa
yang lebih menarik ialah kajian ini turut menyatakan 54.8% pengguna Internet
menggunakan talian Internet semasa mereka berada di rumah orang lain. Maklumat
di atas merupakan bukti kukuh bahawa pemasaran digital menyediakan peluang yang
tinggi untuk sesuatu maklumat sampai kepada golongan sasaran dengan cepat dan
murah.
Kajian dari menunjukkan Google Insight Think (Marketo, 2015) menunjukkan sebelum seseorang pengguna atau
pembeli melangkah ke kedai untuk membuat pembelian, 48% pengguna memulakan
pencarian berkaitan sesuatu produk atau perkhidmatan dengan menggunakan enjin
carian, 33% merujuk kepada laman web jenama barangan dan 26% membuat carian
menggunakan aplikasi pintar.
YBhg. Dato' Sri Dr Mohd.
Uzir bin Mahidin, Ketua Perangkawan, Jabatan Perangkaan Malaysia di dalam satu ucapannya seperti yang disiarkan
di dalam akhbar New Strait Times bertarikh 19 March 2018, dibawah tajuk Malaysia's Internet penetration is now 85.7per cent, menyatakan 86.3% pengguna di Malaysia menggunakan Internet untuk
melayari media sosial dan 80.4% pengguna menggunakan Internet untuk mencari
maklumat berkaitan produk atau perkhidmatan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan