Jumlah Paparan Halaman

Facebook like

Jom Like dan Share Fb Coach VB437

Powered By Blogger

Dr Auto ILPKL

Dr Auto ILPKL
Pulzar Oil at Dr Auto ILPKL

O2O Member

020 Member

Jom Jadi Usahawan! (KLIK LOGO)

Jom Jadi Usahawan! (KLIK LOGO)
CNI Business Owner (Klik Logo)

KEMPEN PEMASARAN


Kempen pemasaran adalah merupakan terjemahan dari perancangan yang dibuat di dalam pelan pemasaran. Pelan pemasaran yang efektif mestilah dirancang dengan menggunakan kaedah SMART iaitu spesifik (specific), boleh diukur (measureable), mampu dicapai (achieveable),  boleh dilaksanakan (realistic) dan mempunyai jangka masa (time bound). 


Kempen pemasaran dijalankan dengan salah satu daripada dua objektif iaitu penjenamaan atau jualan.
Kempen penjenamaan dilaksanakan untuk memperkenalkan produk atau perkhidmatan yang baru berada di pasaran atau untuk mengukuhkan kedudukan jenama tersebut di pasaran. Objektif pemasaran ini boleh dicapai dengan memperkenalkan nama, logo dan slogan produk atau perkhidmatan dan memastikan prospek memahami nilai yang dibawa oleh produk atau perkhidmatan seperti bermutu tinggi, menjimatkan bahan api dan mengurangkan kerosakan kepada komponen enjin serta memperkukuhkan kepercayaan pelanggan terhadap jenama tersebut di pasaran.

Kempen jualan digunakan untuk memujuk pelanggan untuk membeli sesuatu produk atau perkhidmatan. Antara kaedah yang sering digunakan untuk menarik perhatian pelanggan ialah memberikan tawaran istimewa atau potongan harga kepada bakal pembeli dan pelanggan dan menerangkan mengenai bagaimana produk atau perkhidmatan boleh memenuhi keperluan atau kehendak pembeli atau memberi nilai tambah kepada kehidupan mereka.

Kempen pemasaran melibatkan empat fasa iaitu perancangan, pengenalan, penjenamaan & jualan dan ganjaran seperti yang ditunjukkan di dalam Rajah 2.10.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Well3 Tongkat Ali Capsule

Well3 Tongkat Ali Capsule RM 104.00 Kapsul Tongkat Ali diperbuat daripada akar Tongkat Ali yang berkualiti tinggi, diperolehi darip...