Posting jualan (copywriting) ialah tulisan yang digunakan
untuk memperkenalkan konsep, perniagaan, pendapat atau individu. Posting jualan
digunakan untuk meningkatkan minat terhadap produk atau perkhidmatan
menggunakan bahasa memujuk. Tujuan posting jualan adalah untuk memujuk
penonton, pembaca atau pendengar untuk membeli sesuatu produk atau mengubah
sudut pandang mereka. Posting jualan terbahagi kepada tiga jenis iaitu Teaser,
Soft sell dan Hard sell.
Teaser ialah
teknik pengiklanan di
mana sedikit previu diberikan
mengenai apa yang pengguna bakal perolehi. Iklan ini
sesuai digunakan untuk
produk/koleksi/ perkhidmatan baru. Contoh iklan berbentuk teaser ialah
seperti yang dapat di lihat di dalam Rajah 2.19.
Soft sell ialah
teknik di mana
usahawan berkongsi ilmu dahulu
sebelum menjual dan ia boleh dilakukan berulang kali. Antara bentuk soft sell
yang boleh digunakan ialah berkongsi tips, resepi dan artikel ilmiah yang ada
kaitan dengan produk atau perkhidmatan yang ditawarkan. Artikel ini biasanya
disimpan di dalam laman perniagaan dan pautan ke laman web tersebut akan
dikongsi di media sosial terutamanya Facebook. Selain dari menarik minat bakal
pembeli untuk mengunjungi laman web perniagaan, perkongsian kepakaran juga akan dapat membina kepercayaan bakal
pembeli. Contoh iklan berbentuk soft sell ialah seperti di dalam Rajah 2.18.
Hard sell pula
ialah teknik jualan terus. Walaupun mendapatkan jualan yang tinggi adalah amat
penting di dalam sesebuah perniagaan, iklan berbentuk hard sell yang terlalu kerap akan menyebabkan pengunjung Facebook terasa terganggu dan mengambil
tindakan untuk berhenti dari mengikuti posting
yang disiarkan oleh sesuatu Facebook Page.
Contoh iklan berbentuk hard sell
ialah seperti di dalam Rajah 2.19.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan