Perniagaan di seluruh dunia menggunakan Instagram untuk
mengembangkan perniagaan mereka. 80% orang mengikuti sesebuah perniagaan
melalui Instagram.
Di dalam post ini kita akan melihat tujuh cara untuk
mengembangkan perniagaan dengan menggunakan Instagram.
Hasilkan kandungan
berkualiti tinggi
Kualiti kandungan post adalah perkara terpenting di dalam
blog, Facebook, Instagram atau mana – mana alat pemasaran media sosial. Imej di
dalam Instagram adalah amat penting.
Imej di dalam Instagram mampu meningkatkan respons sehingga 23%
berbanding imej yang disiarkan di dalam Facebook. Untuk mencapai perkara ini
kandungan yang disiarkan mestilah bermutu tinggi.
Sebagai permulaan ikuti akaun Instagram lain yang menawarkan
produk atau perkhidmatan yang serupa dengan anda dan pelajari bagaimana mereka
menyiarkan post mereka.
Jika ada berjumpa sesuatu post yang menarik perhatian anda,
ambil screenshot dan simpan, jadikan sebagai rujukan untuk anda membina post
anda pada masa akan datang.
Jom kita lihat
beberapa bentuk kandungan yang boleh di muat naik ke Instagram.
“Di sebalik tabir”
Kandungan ini menunjukkan cara sesuatu produk atau
perkhidmatan dihasilkan. Berikut adalah contoh post yang dihasilkan oleh Roll
Royce.
Post ini menceritakan mengenai dua perkara iaitu;
- Syarikat mementingkan kualiti dan mereka menghasilkan produk dengan cara terbaik; dan
- Ia juga menunjukkan bahawa pekerja yang bekerja menghasilkan produk melakukan kerja mereka dengan penuh minat dan berkemampuan untuk menghasilkan kualiti yang tinggi.
Gambar produk
Letakkan gambar produk anda di dalam post.
Perkara terpenting di sini ialah mengambil gambar yang
bermutu tinggi. Faktor terpenting di dalam menghasilkan gambar bermutu tinggi
ialah pencahayaan. Gunakan cahaya semula jadi, ambil gambar di tempat terang di
luar bangunan atau berhampiran dengan tingkap.
Pelajari bagaimana orang lain menghasilkan gambar produk
mereka.
Cipta Instagram
stories
Instagram Stories ialah ciri baru yang diperkenalkan oleh
Instagram yang boleh digunakan untuk berkongsi gambar dalam bentuk slideshow
dan video. Kandungan ini mesti kurang dari 30 saat dan cerita ini akan di padam
selepas 24 jam.
Berinteraksi dengan
audien
Apabila menggunakan Instagram atau platform pemasaran
digital yang lain adalah penting untuk membina hubungan dengan audiens.
Beri respon terhdapat post mereka dan bantu mereka untuk
menyelesaikan masalah mereka, mereka akan merasa dihargai dan mereka akan menantikan
kandungan yang akan datang dan memberikan reaksi (Like, Comment, Share).
Ucapkan terima kasih apabila sesuai. Anda juga boleh meminta mereka melakukan
sesuatu. Berikut adalah contoh yang diambil dari Instagram Foundr.
Apa yang dilakukan hanya meminta orang untuk tag kawan
mereka yang boleh mendapat manfaat dari post yang dibuat.
Anda akan dapati ada
orang akan mengikuti permintaan anda.
Apa terdapat orang yang memberi komen yang negatif, anda
perlu memberi respons dengan segera, sebaiknya hubungi mereka secara peribadi.
Elakkan ari menjawab secara terbuka di ruangan komen.
Kekalkan nama baik jenama
anda
Jenama melibatkan semua aspek di dalam akaun anda. Cara anda
memaparkan imej, kapsyen yang anda gunakan dan kekerapan penghantaran post akan
memberi kesan kepada jenama anda.
Cipta gaya anda sendiri, anda akan mudah dikenali dari gaya penyampaian
mesej anda apabila mesej tersebut dikongsi dengan orang lain.
Influencer marketing
Influencer marketing adalah membuat iklan di akaun Instagram
orang lain dengan bayaran tertentu.
Instagram Ads
Sebagaimana Facebook dan Google, Instagram turut menyediakan
perkhidmatan iklan berbayar yang boleh dimanfaatkan untuk mempromosikan produk
atau perkhidmatan yang anda tawarkan.
Anjurkan pertandingan
Pertandingan boleh digunakan untuk berinteraksi dengan
pengikut di dalam Instagram serta menawarkan ganjaran kepada mereka.
Antara jenis pertandingan yang boleh dibuat ialah giveaway,
di mana anda akan memberikan hadiah apabila pengikut anda melakukan sesuatu
tindakan tertentu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan